Jan Ligtenberg

 

Bijna 56 jaar luister ik al naar de naam Jan Ligtenberg. Een geboren en getogen Rijssenaar, wat ook wel te horen is, zeggen ze. Al bijna 29 jaar gelukkig getrouwd met Janneke Nijland en trotse vader van zoon Rob (25) en dochter Karen (20).

Na de lagere school periode heb ik eerst de MAVO in Rijssen gevolgd en vervolgens de HAVO in Nijverdal. Een duidelijk toekomstbeeld had ik nog niet voor ogen en wilde me eerst oriënteren, ondertussen deed ik vakantiewerk bij de plaatselijke melkfabriek Coberco Omefa. Na de vakantieperiode kreeg ik hier een baan aangeboden als laborant en heb dit na overleg aangenomen. Heb daar diverse cursussen gevolg voor laborant in de zuivelindustrie. In deze periode is ook de betrokkenheid ontstaan met de levensmiddelenindustrie.

Tussentijds werd ik ook nog opgeroepen om mijn militaire dienstplicht te vervullen als chauffeur – gewonden verzorger. Aan deze periode heb ik o.a. het vrachtwagenrijbewijs over gehouden, niet wetende dat mij dit véél later nog eens van pas zou komen!

Na diverse functies van laborant te hebben vervuld, vervulde ik uiteindelijk de functie van technisch adviseur in de buitendienst. Toen deze functie in de loop der jaren steeds commerciëler werd en tevens het verkoopkantoor van Coberco Omefa werd overgeplaatst van Rijssen naar Nuenen, heb ik me beraden over mijn toekomst en kwam de oude wens van het beroep van vrachtwagenchauffeur weer boven.
Na ruim 22 jaar in de zuivel werkzaam te zijn geweest, heb ik eerst een paar weken stage gelopen bij het toenmalige B.O.C. Kroeze aan de Vonderweg 10 in Enter! Vervolgens kreeg ik een vaste baan bij Müller Transport in Holten.

Na een inwerkperiode, onder leiding van Hans Preuter, ben ik begonnen in het tanktransport van de wei van de kaasfabrieken naar Borculo. Heb in deze tak van transport de fijne kneepjes van het besturen van een vrachtauto geleerd. Echter na ruim een halfjaar elke dag 6 keer op en neer naar Borculo, kwam de behoefte aan meer variatie in het werk.
Na overleg kreeg ik de mogelijkheid om steeds meer werkzaam te zijn in de afdeling tank-overig. Bij Müller was men net een tijdje geleden gestart met het chocoladevervoer. Het vervoer van de diverse vloeibare levensmiddelen in deze afdeling tank-overig lag mij veel beter. Hier kreeg ik de variatie in producten (olie, chocolade, vruchtensappen, zuivel), alswel in diverse laad- en losadressen.
Eerst heb ik een aantal jaren als “springer” gefunctioneerd, waarbij ik de nodige ervaring opdeed met de diverse opleggers, leerde hier het druk- en pompwerk, achter- en zijlossers etc.
Vervolgens kreeg ik een “vaste” auto met oplegger, de Scania 25 met oplegger 60, een ADR-zijlosser. Heb hiermee ook nog alcohol vervoerd, doch enige tijd later is Müller Transport om kostentechnische reden hiermee gestopt.

Deze oplegger heb ik vele jaren als vaste oplegger gehad. Vervoerde hiermee veel melk, room, olie en vruchtensappen. Favoriet hierbij was voor mij een rit chocolade naar Vagres bij Bordeaux (F) en na reiniging een retourlading wijn naar Nederland of Denemarken. Ook goede herinneringen bewaar ik aan de ritten met boterolie naar Napels en ook hier weer wijn als retourlading, alleen de reis met de trein van Freiburg naar Novarra was wat minder. Het zorgt altijd weer voor een gezonde spanning wanneer je op nieuwe laad- of losadressen komt; de taal, op welke manier ga je laden of lossen, het zoeken van de adressen etc. Je bent heel zelfstandig bezig en moet soms creatief zijn bij de diverse problemen die zich soms voordoen.
In de loop der jaren heb ik diverse ontwikkelingen en veranderingen meegemaakt op verschillende terreinen. Zo ben ik begonnen bij Müller Transport, door de ontwikkelingen bij Friesland Coberco ben ik mee overgegaan naar de nieuwe B.V. genaamd Müller Melkweg, welke later weer overging in Bidon Logistiek als volledig zelfstandig bedrijf binnen de Fritom-holding. Onderdeel van deze wijzigingen was ook de verhuizing van Holten naar Enter.
Ook de fusie van Friesland Foods met Campina Melkunie bracht de nodige veranderingen met zich mee in het werkaanbod.

Door de jaren heen is het aandeel van het zuivel-transport minder geworden, hiervoor in de plaats kwam o.a. meer vervoer van glucose en chocolade.
Sinds een aantal jaren heb ik oplegger 91 als “vaste” oplegger. Dit is een 3-kamer achteroplegger met pomp en verwarming. Het merendeel van de lading welke ik hiermee vervoer is glucose en chocolade.
Naast een aantal vaste laadadressen, zoals in Antwerpen, Moescroen, Deventer en Aalst, heb ik ook regelmatig te maken met nieuwe laadadressen. Deze variatie houdt het werk leuk en afwisselend. Zo is het bij nieuwe adressen altijd spannend en afwachten welke zaken je tegenkomt, zoals: op welke wijze wordt er geladen, hoe reageren de mensen, wat zijn de wensen t.a.v. laden, product en voorschriften tijdens het laden. Bij de vaste laadadressen daarentegen weet je onderhand precies hoe je moet handelen en bouw je een band op met de operators. Een favoriet laadadres van mij is de Cargill-vestiging aan de Belgiëlei in hartje Antwerpen. Hier is de sfeer altijd gemoedelijk en zijn de mensen behulpzaam, vriendelijk en collegiaal.
Ook ten aanzien van de losadressen is er in alle opzichten de nodige variatie en ook hier zijn er wekelijks wel weer nieuwe adressen bij. In overleg met de klant zoek je samen uit op welke wijze je het product het beste kunt lossen; de ene keer is het met de pomp, de andere keer onder druk. Op elk adres is het weer anders, het hangt af van het soort product, de lengte-hoogte-dikte van de losleiding, temperatuur etc.
Belangrijk is vooral in het pompen chocoladevervoer om rustig en beheerst te blijven en continu het losproces onder controle te houden.

Verder is het reinigen van de tankoplegger tussen het lossen en laden een wezenlijk onderdeel van het werk. Bij het reinigen ben ik altijd zelf aanwezig en help zonodig mee. Hierbij houd ik toezicht op hoe men de tank en de hulpstukken schoonmaakt en ook hoe men met het materiaal omgaat, geen onderdelen vergeet, de leidingen en slangen wel met de slangkruiper reinigt.
In dit alles is een goede combinatie met de planning belangrijk. Je bent van vele factoren afhankelijk, zoals de vastgestelde laad- en lostijden, wachttijden, files etc. Het is dan zaak om op tijd “een berichtje” naar Enter te sturen, zodat er tijdig de nodige maatregelen kunnen worden genomen.
Zoals in het voorgaande beschreven, is het afwisselend en boeiend werk. Vooral de variatie in het werk, zoals de verschillende producten en de verscheidenheid in laad- en losadressen, maakt het werk voor mij interessant; geen dag is hetzelfde.

Hier mee hoop ik een kijkje te hebben gegeven in mijn baan bij Bidon Fritom, waar ik nu al bijna 16 jaar naar tevredenheid werk.